Hvad jeg lærte undervejs


(dansk version nederst)

My favourite part of knitting is learning new skills, and while knitting Flora I learned so many new things. I think the most costly lesson was the one about colour dominance.
When I was researching colourwork knitting before casting on I came across the term “colour dominance”. I thought it sounded too advanced for my skill level so i skipped over it.
That was a mistake, because when I was just over the half way mark on the flower pattern on the yoke it suddenly dawned on me what colour dominance meant.
See how the white flowers are sort of lower than the brown background?
After thinking about it… for a while, I decided to rip back and redo the flowers with the yarn held in opposite hands (another new skill: two-handed knitting).
So I’ve learnt that the yarn that travels under will be the dominant one, and I don’t think I’m likely to forget that.
Naturally the blocking evened everything out, but alas it did not completely hide my tensions issue when having to knit with a third colour (blue).

Den bedste del af strikningen er for mig det at lære nye færdigheder, og jeg lærte mangt og meget mens jeg strikkede på Flora. Jeg tror, det dyreste lektie var den om farvedominans.
Da jeg var researchede flerfarvestrik før jeg slog op til Flora stødte jeg på begrebet “farvedominans”. Jeg syntes, det lød alt for avanceret for mit nuværende niveau, så jeg sprang over det.
Det var en stor fejl, for da jeg var lige over halvvejsmærket på bærestykkets blomstermønster, gik det pludselig op for mig hvad der mentes medfarvedominans.

Se, hvordan den de hvide blomster ligger bag den brune baggrund.
Efter at have tænkt over det i et godt stykke tid, besluttede jeg mig for at pille hele blomsterstykket op igen og starte forfra med garnet i modsatte hænder (en anden ny færdighed: to-hånds strikning).
Så lektien var, at det garn der bæres underst bliver det dominerende, og det tror jeg ikke lige jeg glemmer lige med det første.
Naturligvis jævnes forskellene en del ud i første “blocking” , men det var desværre ikke helt nok til at skjule de problemer jeg havde med strikkefastheden da en tredje farve skulle med rundt (blå).