Owls Fail 6


For længe, længe siden strikkede jeg mig en Owls sweater. Jeg var fuld af optimisme og strikkeselvtillid, og så derfor intet problem i at ændre lidt på opskriften hist og her. Jeg var helt sikker på, at jeg båden kunne forbedre og forskønne den, så den blev helt præcis hvad jeg havde brug for.

Jeg skrev opskiften om, så den passede til det lidt tyndere garn jeg havde købt og jeg indregnede et bånd af ekstra masker midt for, så jeg kunne klippe den færdige trøje op og lave den til en cardigan.

Alt sammen meget vel, men noget gik galt, for siden det store klip (det var sjovt, det var helt klart højdepunktet) har sweateren bare ligget og sygnet hen, så tæt på færdiggørelse. Det har godtnok taget mig lang tid at se i øjnene, at den aldrig bliver som Owls’en i mit hoved.

Sagen er den, at jeg, da jeg omregnede strikkefastheden, kun gjorde noget ved antallet af masker og ikke overhovedet tænkte på antallet af pinde. Jeg tryllede med en sikker hånd flere ugler frem på bærestykket, men jeg gjorde intet for at hindre at disse ugler krøb i skjul i mine armhuler. Resultatet er, at sweateren er langt mere nedringet end hvad hvad godt er – både fortil og på ryggen, at den er ubehageligt snæver og ikke-krop-formet i ærmegabene og at den generelt bare er hverken klædelig eller magelig.

Nåmmen, så lærte jeg da det. Farvel Ugler. Adjø!

(og hvis der er nogen der står og mangler mere end et dusin helt perfekte ugleøjneknapper, så sig endelig til)

• • •

A long, long time ago I knitted an Owls sweater. I was full of optimism and knitting confidence, and therefore saw no problem in changing the pattern a little here and there. I was sure that I could both improve and beautify it, according to my specific needs and wishes.

I wrote rewrote the pattern to figure in the slighty thinner yarn I had bought, and added a band of extra stitches centre front, so I could steek the finished sweater and tranform it into a cardigan.

This is all very well and good, but something went wrong, because since the big steek happened (it was so much fun, it was definitely the highlight), the sweater just lay and languished, so close to completion. It has taken me a long time to come to terms with the fact that it will never be like the Owls in my head.

The thing is that, when I converted the gauge, I only took the stitch gauge into account and didn’t even think about the row count. With a sure hand, I made several extra owls appear in the yoke, but I did nothing to prevent these owls from creeping into hiding in my armpits. The result is that the sweater is much too low-cut – both in front and at the back of the neck, it is uncomfortably narrow and non-body-shaped at the armholes and it is generally just neither comfy nor flattering.


So yeah, lesson learnt. Farewell Owls. Good-bye!

(and if anyone is in need of more than a dozen perfect owl eye buttons, just let me know)

6 thoughts on “Owls Fail

  • Lykke

    Åh, hvor ærgeligt! Jeg har også set den lavet om til cardigan og den var rigtig fin. Jeg har lige færdiggjort min nr. 4 ugletrøje, men helt uden dikkedarer – håber du får lavet en ny og fin version til dig 🙂

  • Onkel Anne

    åh jeg drømmer om at strikke den, men jeg har naturligvis købt opskriften på engelsk og jeg er desværre ikke ferm til engelsk. Så det må blive ved drømmen :s

  • Signest

    Tak for strikkesympatien! 🙂

    Onkel Anne: Jeg var da ellers helt sikker på, at den også er oversat til dansk… hmm.

    Lykkefant: Næh, det kan jeg ikke for jeg har syet maskerne sammen og klipklipklippet den op fortil, så garnet er 100% ubrugeligt. Desværre.
    Men jag har vist lidt mere liggende… nok til en Liesl så vidt jeg husker… hm…

Comments are closed.